Sunday, March 23, 2014

Pimikuseiklused – amidoolilmuti




Ilmuti – 1,5 min
Kinnisti – 3 min

Retsept:             
lähtelahus 1 liitrile V. Mikulini raamatust
vesi (30–40 0C)                                 750ml
naatriumsulfit, veevaba                      100g
amidool                                            20g
vesi (külm)                                       kuni 1l

Mis on amidool? Üks raamat (fotoretseptid 1974, V. Mikulin) ütleb: 1-hüdroksü-2,4-diaminobenseenhüdrokloriid, diaminofenoolhüdrokloriid. HOC6H3(NH2)2 . 2HCl
Teine raamat (Fotopraktika, 1975, kirjastus Valgus) on natuke lahkem ja kirjeldab amidooli nii:
valged, kestvamal säilitamisel pruunistuvad, vees hõlpsasti lahustuvad nõelkristallid. Ilmutusaine, mis toimib spetsiaalselt lisandatava leeliseta. Kasutusel hõbebromiidpaberite ilmutites (sinakasmust kujutis) ja värvuspöördfilmide must-valges ilmutis. Võib põhjustada ekseemi. Säilitada õhukindlalt. Lahus säilib halvasti. Pruunistunud kristallid säilitavad töövõime.

Amidoolilmuti määrib jubedalt, see on tume-tumelillakaspruun, peaaegu must ja ei säili kaua. St et lahus tuleb valmistada vahetult enne kasutamist ja mõne tunni pärast tuleb see ära valada. Amidooliga tuleb olla ettevaatlik, kuna on mingil määral mürgine. Seega tuleb kindlasti kätte panna kummikindad, kui amidooliga "solistada". Mõni soovitab kuivainete kokku segamisel kasutada ka respiraatorit. Aga midagi väga hullu temaga ei tohiks olla. Nagu raamatus kirjas oli võib põhjustada, ei pruugi :)

Kuidas siis asi oli? Tanel kaalus ja "keetis" kokku lahuse ja mina asusin pilte ilmutama. Suurendasin pildi ning pistsin amidoolilmutisse 1,5 minutiks, seejärel pesuvanni ning lõpuks kinnistisse. Pärast kinnistamist pilti valge valguse käes vaadates selgus, et see on üleni pruunikas-lillakas. Eriti just foto valged servad. Kujutis ise tundus peaaegu mustvalge. Võib-olla tekkis lihtsalt tugev kontrastitunne. Aga pilt ise õnnestus väga hästi, detail oli lihtsalt suurepärane, samuti erinevad halltoonid.

Kui amidoolprotsess oli lõppenud ja pilt ohtralt läbi pestud, katsetasin ka pleegitamist*. See tõi tumedates alades detaili rohkem välja, aga pleegitamisega tuleb tegutseda kiirelt, muidu juhtub, et pilt jääb ebaühtlane. Kuid juhtus ka see, et pildiservad said valgeks tagasi.

Teise katsena pistsin pärast amidooli lõpupesu pildi tavailmutisse, mis muutis pildi õrnalt pruunikaks, kaotades ära lillad toonid.

Ja kolmanda katsena läheb kirja selline tööjärjekord:
- amidoolilmuti, vahepesu, kinnisti, lõpupesu; pleegitamine, vahepesu, amidoolilmuti, lõpupesu. Mis sellest pikast reast välja tuli? — mustvalge pilt, ainult mõningate amidooli täppidega.

Minu jaoks püsib amidool veel ühe salapärase tumeda ainena, mille hämar maagia punase valguse varjus oma täit nägu ei näita. Tulemused on erinevad ja põnevad. 


Näitepildid on fotoskännid, paberiks Vene Unibrom, aastast 1992 

*pleegitamisest tuleb juttu eraldi peatükis


Netist ka natuke infot: 





Douro jõgi, 2013 
fomapan100, 6x6
amidoolprotsess
 


Douro jõgi, 2013 
fomapan100, 6x6
tavaprotsess


Kass Portos, 2013
Fomapan100, 6x6
amidoolprotsess + pleegitamine + tavailmuti 


Efke820 IR @ISO100,6x6, 2012
amidoolprotsess + pleegitamine + amidoolilmuti
(on näha "lohaka" pleegitamise jäljed taeval)

No comments:

Post a Comment